tisdag 14 augusti 2007

Liberala Ungdomsförbundet ett (S)ocial liberalt förbund

Som så många andra liberaler närvarade jag under föregående vecka på Lufs kongress i Göteborg. Stämningen var till en början god och mina onda tankar om kongressen började sakta men säkert släppa. Sen började det...

Att liberala ungdomsförbundet skulle få kalla sig liberalt är inte längre än självklarhet. Den social liberala falangen vann stort mot den liberala. Vi är numer emot monopol med undantaget systembolaget (en debatt som inte ens fick chansen att komma) Vi är för individens rätt till sin kropp och sin frihet, så länge den inte ställs ut till försäljning!?!? Och vi är närmast förevigt bundna av en alkohol policy som liknar en en mors omsorg om sitt 10 åriga barn. Jag är inte på något vis emot att ha riktlinjer gällande alkohol. Men att hålla sig på mattan lite då och då tror jag dock att alla klarar av. Om förbundsstyrelsen (inte bara några) hade bemödat sig med att läsa Sveriges lag så tror jag att det hade förenklat situationen. Jag skulle kunna dra liknelser till andra "frihetskränkande" situationer och styren men då jag redan sitter på lite tvär kant med styrelsen (eller vissa ledamöter) så avstår jag.

Det kringliggande under kongressen är jag dock nöjd med. Rådet har fått den nytändning som behövts , Do kontakterna har stärkts och medlemmarna har kunnat lägga en grund för nya vänskaper (ibland mer) och en nytändning av engagemanget.

Detta har vi bl.a. Samuel Kaufman, Stein Ramstad och Karin Karlsén att tacka för.


Tack också mina kära Örebro lufare som i de flesta debatterna stått på mitt nervsystems sida.

5 kommentarer:

Ina sa...

men det är ju så att du är fullt tillåten att sälja din kropp! Däremot är det itne tillåtet för en annan människa att köpa den. Så lite fel har du i ditt inlägg som annars är klokt. Det var en bra kongress men mkt bra debatter! KRAM!

Sofia sa...

I slutändan får det ju den effekten kära Ina. Det blir ingen som vågar köpa sex och resultatet blir ju detsamma

Anonym sa...

Go Luf, Go Luf, Go Luf :)

Anonym sa...

Tjenare Sofia! Det var skitkul att träffa dig på kongressen.

I övrigt måste jag måste nog säga att du gör en snäv tolkning av ordet "liberal" i Liberala ungdomsförbundet. :p Det finns olika falanger av liberalism och denna gång vann den socialliberala i rätt så många motioner pga att många i förbundsstyrelsen är socialliberaler. Bättre spridning på de liberala falangerna i förbundesstyrelsen I say! Även om jag är socialliberal. :)

Röstade förresten för att man skulle få hyra ut sexuella tjänster och argumenterade för att människor genom kunskap och borttagande av förttryckande system ska få tusentals andra möjligheter till yrke än just prostitution.

Anonym sa...

Och ja, att man även skulle få köpa dem. Men kan säga att det inte är en enkel fråga, till och med en av de svårare.