lördag 1 september 2007

manifestation

Igår manifesterade vi för yttrandefriheten, anledningen till detta var publiceringen av en bild av muhammed i Nerikes allehanda för ca en vecka sedan och kritiken mot detta.

Publiceringen har resulterat i demonstrationer och ett "krav" från både Iran och Pakistan om en ursäkt. Jag kan helt förstå att de vill ha en ursäkt men jag tycker inte att de är i sin fulla rätt att kräva en. Nerikes Allehanda och Strömberg är helt i sin lagliga rätt att skriva artikeln och använda bilden( så länge han har ett ok från konstnären) Han har tryckfriheten och yttrandefriheten.

Min tanke med detta går snart över i ett religionsförakt. Jag som vanligtvis har en stor respekt för religioner och trosuppfattningar tappade mycket av den respekten under den gångna veckan. Självdistans är ett ord som jag är lite orolig för i dessa sammanhang då det lätt blir ett påhopp. Dock anser jag att alla borde ta sig själva med en nypa salt. ink. människor, stater och trossamfund.

Jag borde väl inte skriva mer om detta nu egentligen. Jag vill inte göra fler upprörda (om någon ens läser bloggen :))

Det var iallafall kul med all publicitet vi fick med anledning av detta.


Sofia- Dagen efter yttrandefrihetens liberala dag

1 kommentar:

Anonym sa...

Så bittert att jag inte kunde komma ifrån. :( Det var totalkaos på jobbet.