onsdag 4 april 2007

Arbetsrätt

Ja nu har vi börjat mer med arbetsrätt, det intresserar mig men ingångsvinkeln är inte den jag trodde. Vi började iallafall med en definition av arbetsrätten, en del i det hela var att arbetsrätt är civilrätt, eller en del av den. Ja visst är det väl det men jag måste ställa mig frågan: Under en socialdemokratisk regering, är verkligen arbetsrätten civilrättslig? Jag tänker mig kopplingen mellan socialdemokraterna/LO. Facket är ju en arbetstagarorganisation, som är knutet till Sossarna, blir det då inte statligt och offentligrättsligt? Blir det inte att staten får lite för mycket inflytande då organisationen stödjer partiet ekonomiskt? Sen kan man ju ifrågasätta hur LO någonsin kom på den "brillianta" idén att tvångs ansluta sina medlemmar till SAP. Men det är över och en helt annan fråga.
Nu när jag är inne på facken så måste jag säga att i grunden är jag positiv till en arbetstagarorganisation och till arbetsgivarorganisationer, skulle t.o.m kunna tänka mig ett fack för prostituerade om sexköp gjordes lagligt. Men å andra sidan, vad gör facken för bra? Jo visst jag ska inte hoppa på för mycket för de gör ju bra saker men den senaste tiden hör man bara skräp om dem, en blockad som den i Gbg borde inte vara accepterat, varken av allmänheten eller staten. Sen kan jag se rent konkurrensbegränsande i fackens arbete, om de sluter avtal gällande löner osv. så sätter man en standard, som i (alla) andra sammanhang skulle vara rent olagliga, både från svenskt och europeiskt håll. Nu kan det vara jag som inte har alla hästar hemma och är lite för negativt inställd men mina tankar kring den här frågan springer runt ordentligt i huvudet på mig.

Inga kommentarer: